Cari Blog Ini

Hudud Tidak Sesuai Dalam Iklim Global Semasa, Kata Sarjana Islam


Masih terdapat perkara wajib lain dalam Islam yang perlu dipenuhi sebelum mempertimbangkan pelaksanaan hukum hudud, kata Pengarah Eksekutif Institut Maqasid di London, Dr Jasser Auda. – Gambar fail The Malaysian Insider, 23 Mei, 2015.

Hudud tidak sesuai diguna pakai dalam iklim global semasa, terutama jika masih wujud ketidakadilan sosial, kata seorang sarjana Islam hari ini.

Pengarah Eksekutif Institut Maqasid di London, Dr Jasser Auda, berkata masih terdapat perkara wajib lain dalam Islam yang perlu dipenuhi sebelum mempertimbangkan pelaksanaan hukum hudud.

"Masih banyak terdapat ketidakadilan sosial dan isu politik di seluruh dunia.

"Saya tidak fikir hudud sesuai diguna pakai tanpa penelitian di setiap peringkat terlebih dahulu," katanya pada sidang media selepas melancarkan Forum Kesepaduan Demokrat Islam Sedunia di Shah Alam, hari ini.

Katanya, kebajikan sosial dan masalah ekonomi perlu ditangani dahulu sambil menegaskan, kanun keseksaan Islam tidak boleh dilaksanakan sekiranya terdapat walaupun sedikit keraguan berhubung sistem perundangan.

"Jika anda ragu dengan sistemnya, anda tidak perlu melaksanakannya hingga tiba masa yang sesuai," katanya yang juga merupakan penasihat imam di Pusat Islam di New York.

Dr Jasser berkata, dalam konteks Malaysia, berdasarkan pemerhatian beliau, terdapat banyak lagi tuntutan dalam Islam yang mesti dipenuhi terlebih dahulu sebelum melaksanakan hudud.

"Dari pengamatan saya, hudud bukan menjadi keutamaan di sini, "Terdapat persoalan mengenai pelaksanaannya ke atas orang bukan Islam yang perlu ditangani."

Beliau juga berkata, persoalan mengenai keperlembagaan hudud sesuatu yang "serius" dan perlu ditangani terlebih dahulu.

"Perlembagaan ialah yang utama untuk negara dan ketenteraman awam, Ia tidak boleh dikompromi, Oleh itu, semua persoalan ini perlu ditangani," katanya.

Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar turut hadir pada sidang media itu, mewakili bapanya Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sedang menjalani hukuman penjara, yang merupakan salah seorang penyokong utama pergerakan Demokrat Islam Sedunia.

Dalam ucapannya, beliau berjanji meneruskan usaha Anwar dan membuktikan demokrasi dan Islam boleh bergerak seiring.

Kerajaan Kelantan pimpinan PAS kini sedang giat berusaha melaksanakan hudud di negeri itu.

Enakmen Kanun Jenayah Syariah mendapat kelulusan di peringkat negeri pada Mac, tetapi pelaksanaannya masih tergantung dari segi keperlembagaannya di peringkat persekutuan.

Rakan dalam Pakatan Rakyat, DAP, menentang sekeras-kerasnya hasrat PAS itu, manakala PKR mengambil pendirian hudud bukan keutamaan buat masa ini.

The Malaysian Insider

1 ulasan:

IBU PUSPITA berkata...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Terbaru

 
IdaMan - Blogger Templates, - by Templates para novo blogger Displayed on lasik Singapore eye clinic.